دستگاه سورتر هوشمند سنگ‌ معدن و مواد صنعتی

مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش تصویر


سورتینگ انواع سنگ‌ها و مواد: سنگ معدن مس، سرب، روی، آهن و...


دستگاه سورتر هوشمند سنگ معدن یک سامانه هوشمند صنعتی با مشخصات مناسب جهت جداسازی و افزایش عیار انواع سنگ معدنی و مواد صنعتی است. در این سورتر، سنگ‌ها توسط یک فیدر روی کانوایر پخش گردیده و در انتهای مسیر با سرعت ‌بالا از کانوایر رها می‌شوند. هنگامی‌که سنگ‌ها در هوا معلق می‌شوند، از مقابل پروژکتورها، دوربین‌ها و سایر سنسورها عبور کرده و از وجوه هر سنگ چندین تصویر و دیتا تهیه می‌شود. هوش مصنوعی و پردازش تصویر دستگاه سورتر هر یک از سنگ‌ها را بر اساس ویژگی‌های اندازه، رنگ و عیاری که کاربر در نرم‌افزار تنظیم کرده در دو دسته‌ی خوب یا بد (مقبول یا رد) طبقه بندی کرده و سنگ‌های معلق از مقابل یک خط متشکل از چند ده نازل هوای فشرده که به تفکیک کنترل‌پذیر هستند، عبور می‌کنند. نازل‌ها جداگانه از پردازشگر سیستم فرمان گرفته و دانه های رد شده را از مسیر اصلی خارج می کنند.

این دستگاه بر اساس اصول طراحی صنعتی و به صورت تمام استیل و آلومینیوم ساخته شده است و در طراحی و انتخاب اجزاء مکانیکی، الکترونیکی و سنسور و دوربین‌ها و پردازنده از بهترین ماژول های صنعتی و با کیفیت بهره گرفته شده است بگونه ای که کیفیت عملکرد و پایداری و دوام دستگاه در مقایسه با بهترین محصولات بین‌المللی، سامانه‌ای آبروساز به عنوان ساخت ایران عرضه نماید.

این دستگاه مناسب برای سورت انواع سنگ معدنی(روی، مس، آهن، سرب و ...)، مواد صنعتی(کاتالیست و ...) و بازیافت (PET،PVC و ...) می‌باشد و همچنین می‌تواند جهت سورت و کنترل کیفیت سایر دانه‌ها و اقلام به‌کاربرده شود.

نحوه‌ی عملکرد دستگاه سورتر هوشمند سنگ معدن

در سورتر معدن دانه‌ها از طریق کانوایر و یا با ماشین آلات به فیدر منتقل می‌شوند. فیدر سورتر هوشمند سنگ معدن با بکار‌گیری ویبراتورهای پیشرفته به گونه‌ای طراحی و تولید‌شده که سرعت آن برای انتقال سنگ‌ها به روی کانوایر قابل‌تنظیم است و سنگ‌ها از طریق خروجی فیدر به طور پیوسته و با فاصله‌ی متناسب روی کانوایر قرار می‌گیرد.

سنگ‌ها با سرعت بر روی کانوایر حرکت می‌کنند. در زمان رسیدن به انتهای مسیر از کانوایر جدا شده‌ و در هوا معلق می‌گردند از مقابل سنسورها، پروژکتورها و دوربین‌های پیشرفته‌ای عبور می‌کنند. در این لحظه چندین تصویر از وجوه مختلف هر دانه گرفته شده و با‌استفاده از پردازش این تصاویر ویژگی‌های مختلف ظاهری هر دانه مشخص می‌گردد.



هوش مصنوعی دستگاه ویژگی‌های مختلف ظاهری و ذاتی(عیار) را با آموزشی که برای شناسایی سنگ‌های استاندارد از نظر اندازه، رنگ و عیار دیده‌است، تطابق داده و دستگاه بر اساس تنظیمات کاربر سنگ‌ها را در دو دسته‌ی مطلوب و نامطلوب طبقه‌بندی می‌نماید.



سپس سنگ‌ها از مقابل خطی متشکل از چند ده نازل هوای فشرده عبور می‌کنند. اگر سنگی در دسته‌ی نامطلوب قرارگرفته باشد، نازل مقابل آن سنگ فعال شده و با جِت‌باد، سنگ را از مسیر سایر سنگ‌ها منحرف کرده و به خروجی نامطلوب‌ها می‌فرستد. اگر سنگی در دسته‌ی مطلوب باشد نازلی برای آن دانه عمل نکرده و به خروجی مطلوب‌ها هدایت می‌شود.

پارامترهای دسته‌بندی


فواید و قابلیت‌های عملکردی دستگاه:

  • افزایش عیار و بهبود عملکرد پردازش
  • کاهش هزینه‌های فرآوری و حمل و نقل
  • افزایش درآمد و طول عمر معادن و واحدهای صنعتی
  • کاهش تخریب محیط زیست
  • سورتینگ قابل اطمینان و با کیفیت تکرار پذیر و استاندارد
  • جداسازی سایر مواد معدنی و تولید محصول متفاوت
    (سورت و جداسازی ماده‌ای خاص از باطله‌ها)
  • افزایش کیفیت محصول و جلوگیری از خام‌فروشی