سورتینگ سیب زمینی

برابر آمار سازمان جهانی خواربار، سالانه ۲۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در جهان زیر کشت سیب‌زمینی قرار گرفته است و افزون بر ۳۱۰ میلیون تُن محصول از آن برداشت می‌شود. سهم ایران از این مقدار ۱۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت و افزون بر ۵ میلیون‌تن تولید است.

صادرات-سیب-زمینی-ایران-به-عراق

 

جید ریحانی مدیر‌عامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران، در خصوص تولید سیب‌زمینی در کشور اظهار کرده است: تولید سالیانه کشور در تولید سیب‌زمینی حدود 5 میلیون تُن است. براساس این گزارش سرانه‌ی مصرف سیب‌زمینی در سال 45 کیلوگرم به ازای هر نفر است. بر این اساس مصرف تجمیعی سیب‌زمینی در ایران بالغ بر 3 میلیون و 600 هزار تُن است. حدود 500 هزار تُن صادرات و حدود 300 هزار تُن مصرف صنایع تبدیلی داریم.

سورتر-سیبزمینی

 

ضایعات سیب زمینی

به گزارش ایسنا و به گفته‌ی رئيس هيأت مديره‌ي اتحاديه سيب‌زميني‌كاران و انجمن ملی سيب‌زميني، ميزان ضايعات اين محصول حدود 30 درصد تولیدات آن‌‌را شامل می‌شود. سال ۹۶ چهار و نيم ميليون تُن سيب‌زميني توليد شده كه مقدار ناچيزي از آن صادر و بقيه در داخل مصرف شد. سال ۹۷ باتوجه‌به افزايش توليد با مازاد مصرف مواجه شدیم. درحالی‌که می‌توان با جداسازی، سورتینگ و بسته‌بندی مناسب این محصولات، درآمد خوبی از صادرات سیب‌زمینی و مشتقات آن عاید کشور کرد.

در سال 87 محموله‌ی صادراتي ايران از طرف عراق، به دليل بستهبندي‌‌های نامرغوب یا عدم سورت مناسب، برگردانده شد! زیرا محصول ايراني از لحاظ بسته‌بندی و جداسازی توان رقابت با سيب‌زميني‌هاي سوريه و تركيه را نداشت. علي‌رغم اين‌كه سيب‌زميني ايران ارزان‌تر است، عراق تمايلي به خريد از ايران ندارد و صادراتي كه تنها مشتري آن عراق است هم به‌كندي و به‌ميزان ناچيز صورت مي‌گيرد. این موضوع گواهی ضعف در امر سورتینگ، جداسازی و بسته‌بندی محصولات سیب‌زمینی در ایران است.

ضایعات-سیب-زمینی

 

پارامترهای سورتینگ سیب زمینی

ویژگی‌هایی که در امر دسته‌بندی یا سورت محصولات سیب‌زمینی مهم هستند و از طرف تیم پویافناوران کوثر در نظر گرفته می‌شوند شامل موارد زیر است:

 

  • لک‌های پوستی
  • این پارامتر شامل لکه‌های سبز یا مشکی روی پوست سیب‌زمینی است که به‌وسیله‌ی سورتر سمپی قابل تشخیص هستند.

    لک‌های-پوستی-سیب-زمینی

     

  • قارچ
  • این پارامتر شامل قارچ و نقاط سیاه روی پوست سیب‌زمینی است که به داخل سیب‌زمینی نیز نفود می‌کند.

    قارچ-روی-سیب-زمینی

     

  • رنگ سبز پوست
  • سیب‌زمینی‌های سبز‌رنگ نیز بوسیله‌ی سورتر سورچین قابل تشخیص و جداسازی هستند.

    رنگ-سبز-پوست-سیب-زمینی

     

  • گِل
  • وجود گل‌های باقی‌مانده روی پوست سیب‌زمینی نیز قابل تشخیص هستند.

    گل-سیب-زمینی

     

  • پوسیدگی
  • پوسیدگی سیب‌زمینی نواقصی را بر روی آن ایجاد می‌کند که با کمک سورتر سمپی قابل تشخیص هستند.

    پوسیدگی-سیب-زمینی


    تکنولوژی سورتینگ سیب‌زمینی

    تیم پویافناوران کوثر، از بین دستگاه‌های موجود، ماشین سمپی را به‌کار گرفته است. این ماشین عملکرد رد و پذیرش دارد؛ به‌این‌معنی که ویژگی‌های مورد نظر کاربر برای سورچین سمپی تعریف می‌شوند، سپس در حین سورت، اقلامی که دارای این ویژگی‌ها نیستند از باقی اقلام جدا خواهند شد.

    در واقع ماشین سمپی، به دلیل به‌کارگیری کانوایر و ویژگی ریزشی‌بودن، مناسب‌ترین ماشین برای سورتینگ محصولاتی مانند سیب زمینی است. از طرف دیگر طی زمان عبور سیب‌زمینی‌ها از سورتر (در حد چند میلی‌ثانیه) از تمام زوایای هر سیب‌زمینی، چندین تصویر و دیتا گرفته می‌شود. این امر با نرخ بالای عملکرد سنسورها و تصویربرداری دوربین‌ها در این ماشین میسر می‌گردد. با پردازش این تصاویر هر یک از سیب‌زمینی‌ها، براساس ویژگی‌های مختلف تصویری (اندازه، شکل، گِل، شکستگی، رنگ و...) در دسته‌‌های مختلف که کاربر در نرم‌افزار کاربری تنظیم کرده است، دسته‌بندی می‌شوند.

    سورتر-سیبزمینی